Vrede ervaren mét emoties

Oefening ‘Vrede vinden in gevoelens en emoties’

Deze oefening kan je helpen om omvattender te zijn met jezelf. Geen delen van jezelf meer ontkennen, wegmoffelen, onteigenen, negeren of veroordelen. Jij, inclusief alles! Durf je het aan?

Deze oefening is voor jou geknipt, wanneer je

  • Merkt dat een bepaald gevoel of een bepaalde emotie steeds maar blijft terugkomen
  • Merkt dat je ‘verkeerde’ keuzes maakt, terwijl je érgens beter weet
  • Last hebt van gevoelens of emoties van anderen
  • Liefst probeert (bepaalde) emoties te ontwijken of niet te voelen
  • Benieuwd bent naar een gevoel van vrede

Duurt een kwartiertje tot een half uur, gok ik. Pen en papier is handig!
Onderaan vind je een voorbeeld!!

Stap 1 – Benoem een aanleiding
Denk aan iets van jezelf of iemand anders waar je een emotionele reactie op hebt. Of denk aan een gevoel of emotie die je soms dwars zit of waar je bij een ander last van hebt. Graag iets wat op een schaal van 0-10, een 8 of hoger aan heftigheid is voor je.

Schrijf het kort op (aanrader!)

Bijvoorbeeld zo:
– Ik heb een hekel aan…
– Ik vind het moeilijk wanneer…
– Ik vind het verschrikkelijk als iemand anders …

Stap 2 – Benoem je gevoel
Ik voel me hierbij …
Ik voel me daardoor …

Stap 3 – Beschrijf je neiging of reactie
Mijn neiging is hierdoor…
Ik reageer …

Stap 4 – Valideer jezelf
Zeg tegen jezelf:
‘Iedereen in mijn schoenen zou zich zo voelen.’
‘Het is volkomen terecht dat ik me zo voel.’
‘Ik keur mijzelf, mijn neiging/reactie en mijn emotie/gevoel volledig goed.’

Stap 5
Vraag jezelf: Kun je er vrede mee hebben dat je zo reageert, wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt?

Belangrijk: Ieder antwoord is goed! Of je nu ja of nee zegt op een vraag, beide zijn goed. Zelfs oneerlijkheid is goed. Merk je neiging om oneerlijk te zijn op en vind je eerlijke antwoord.

‘JA, ik kan er vrede mee hebben’
Sta dan toe dat de vrede je helemaal omvat en overspoelt. Geniet ervan! Je bent klaar. (Of je begint opnieuw met een ander gevoel of emotionele reactie.)

‘NEE, ik kan er geen vrede mee hebben’
Ga verder met stap 5.

Stap 6
Herhaal de vier vragen:
A – Hoe voel ik mij hier ook over?
B – Wat is mijn neiging daardoor?
C – Valideer iedere nieuwe laag van gevoel/emotionele reactie en neigingen.
D – Kan ik er vrede mee hebben dat ik me er zo bij voel en die neigingen heb? Ja of nee?

Noot: dit kan een hele lange lijst worden. Dat is heel gewoon! Laat je verrassen. Ga door tot je al je reacties en neigingen hebt gezien, (gevalideerd (goedgekeurd) en vrede hebt mogen ervaren.

Voorbeeld:

Aanleiding: Ik heb er een hekel aan als mensen zich niet aan hun woord houden.

(A) Ik word daar enorm boos van!
(B) Mijn neiging is om het hele huis kort en klein te slaan.
(C) Validatie: ik keur mijzelf en mijn boosheid helemaal goed.
(D) Kan ik er vrede mee hebben dat ik boos word wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt? Nee. Nog niet.

(A) Ik voel me ook nietig, niets betekenend, wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt. Mijn neiging is, om nooit meer op iemand te zullen rekenen. Nooit meer verwachtingen van die persoon te hebben en niet echt meer verbinding aan te gaan. En ook bij anderen op mijn hoede te zijn.
(B) Ik begrijp mezelf compleet, dat ik mijn zo nietig voel en al deze neigingen heb, wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt.
(C) Kan ik er nu vrede mee hebben? Nee.

(A) Ik voel mij ook nog heel alleen, in de steek gelaten wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt.
(B) Ik krijg de neiging om alles zelf te doen en alleen dingen aan te gaan als ik het heel zeker weet, dat ik het kan en dat het gaat lukken.
(C) Ik omarm mezelf helemaal in dat alleen-gevoel en met de neiging om het allemaal zelf voor mekaar te krijgen.
(D) Kan ik er vrede mee hebben dat ik me zo voel? Nee nog steeds niet.

(A) Ik voel ook nog een wanhopige schaamte, wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt. Alsof ik het niet waard ben om iets voor te doen wat beloofd is!
(B) Ik krijg de neiging om altijd heel erg goed mijn best te doen, zodat anderen bij mij willen zijn en naar me toe komen om verbinding te zoeken. Zodat ik zelf iemand mag kiezen of afwijzen.
(C) Ik begrijp helemaal dat ik me wanhopig voel en zelf aan het roer wil staan van keuzes maken.
(D) Kan ik er vrede mee hebben? Nee nog altijd niet.

(A) Ik ben ook bang wanneer iemand zich niet aan zijn woord houdt.
(B) Ik krijg de neiging om zelf niets te beloven. Niets in de toekomst voor me te zien voor mezelf. Ik wil nooit of te nimmer zelf de oorzaak zijn dat ik me zelf niet aan mijn woord houdt.
(C) Iedereen in mijn schoenen zou zich zo voelen en deze neiging hebben.
(D) Kan ik er vrede mee hebben zo? Ja…

Als je zover bent en vrede ervaart, ontstaan er vaak lichte, ‘upliftende’ innerlijke bewegingen. Misschien ontstaat er ruimte voor een verlangen naar verbinding, liefdevolle zelfzorg, compassie voor fouten maken, stevigheid in het eigen zijn… Misschien voel je en zie je weer het lichtje dat je in handen hebt gekregen, om iets mee te doen, iets mee te ervaren.

Leave a Comment