Gezien worden… of liever niet?

In een besloten Facebook groep stelde iemand gisteren de vraag:

“When will I meet someone who totally gets me? People do not see me fully.”

Gezien worden, gehoord worden en begrepen worden is voor de meeste mensen het grootste verlangen in hun leven. Maar er zit een addertje onder het gras… Want, onder dit verlangen gaat nóg een verlangen schuil.

Het onderwerp past bij me. Want, gezien worden voor wie ik ben, is ook voor mij ook iets waar ik zó ontzettend naar verlangd heb in mijn leven! Omdat ik me soms ook zo ontzettend onbegrepen en alleen heb gevoeld… Ik heb ook wel eens gedacht dat niemand me ooit helemaal zou kunnen begrijpen. Ik heb het addertje uiteindelijk gevonden en onder het gras uitgehaald.

Dit is wat ik terug heb geschreven:
“I understand you want to be understood by others and you want to be seen fully. I have craved so much to be seen and understood. And still do sometimes.

Your question rises some questions in my mind:
How would you know if someone is seeing you fully or not? Do you really know what another person sees when they look at you? Is it possible for you to see another fully?

In my experience, when I can accept whatever others see in me, I feel seen. Because I have no attachment to how others see me.
When I really want others to see me in a specific way, or specific parts of me, I will probably feel partly unseen. And when this happens, I can decide to be ok about that or not. And when I am not ok, I can be ok about not being ok.”

Het ‘probleem’ helder voor ogen
Stel dus dat jij ook heel erg graag gezien wilt worden door anderen en dat je toch die ervaring niet hebt.

Als je iets weet over de Wet van Aantrekkingskracht, dan zul je dit begrijpen: een deel van jou blokkeert die ervaring van ‘gezien worden’. Dat deel heeft redenen om níet gezien te willen worden. Een deel van jou moet een match zijn met de ervaring van ‘niet gezien worden’. Of die energie nu komt van jezelf, van je opvoeding of vorige levens, blijkbaar ben je er een match mee.

Zelfs, al weet je dat, hoe kun je hiermee omgaan? Hoe kun je vrede sluiten met het verlangen gezien te worden en de ervaring van niet gezien worden?

Heb jij ook wel eens het idee dat niemand je ziet zoals je werkelijk bent? Ik ga je vertellen hoe je uit die eenzame put kunt klauteren.

Stap 1:
Zoek in jezelf twee tegenovergestelde delen. In dit voorbeeld: eentje die heel graag gezien wil worden én de tegenhanger daarvan: een deel dat juist niet gezien wil worden.

Stap 2: Leer het eerste deel beter kennen.
• Wat wil ik graag dat de ander van mij ziet? Hoe wil ik dat de ander mij ziet? Welke kwaliteiten wil ik tonen?
• Stel, dat je dit deel kon zien, hoe zou het eruit zien? Hoe gedraagt dit deel zich? Wat wil dit deel? Wat wil het niet?
• Geef toe dat je hier belang aan hecht. Als dat niet zo was, zou je niet het gevoel hebben dat iemand je niet volledig ziet.
• Vervolgens duik je hier iets dieper in, door te vragen: waarom wil ik dat een ander dat ziet van mij? Als niemand ooit dit deel van mij zou zien, waarom zou ik dat erg vinden?
Denk hierbij aan redeneringen richting nuttig zijn, goed zijn, het leven of liefde waardig zijn.
• Valideer dit deel: vertel dit deel van jezelf dat het compleet begrijpelijk en ok is dat dit deel is zoals het is.

Stap 3: Leer de tegenhanger beter kennen.
De tegenhanger is een deel van jezelf die belang heeft aan níet gezien te worden zoals je bent.
• Stel, dat je dit deel ook kunt zien, hoe zou het eruit zien? Hoe gedraagt dit deel zich?
• Vraag aan dit deel: wat is er belangrijker voor je dan gezien worden?
Is het misschien belangrijker om een gevoel van samen te hebben met de ander? En dus niet (te veel) ánders te zijn? Of is het veiliger om niks te laten zien wat je kritiek zou kunnen opleveren? Of wil je liever een gevoel van vrijheid behouden, dan dat je gezien wordt door anderen op een specifieke manier? Wanneer mensen je niet zien, kunnen ze je ook niet ‘in een hokje stoppen’. Wat is er belangrijker voor dit deel?
• Valideer dit deel. Vertel dit deel dat het, met de achtergrond en de ervaringen die het tot nu toe heeft gehad, volkomen begrijpelijk en ok is, om zo te zijn.

Stap 4: Ga in het midden staan
Zie in dat je zelf een aanwezigheid bent die beide delen ervaart. Stel je jezelf voor, terwijl je beide delen om je heen hebt. Je kunt er als het ware tussenin gaan staan, precies in het midden.
Zie in dat je (tot nu toe) onbewust vond dat je moest kiezen tussen één van de twee. In het ene moment misschien de ene, op een ander moment de andere. Óf dat je onbewust de ene altijd belangrijker vond dan de andere. Besluit dat je ze nu even belangrijk vindt. Blijkbaar heb je situaties meegemaakt waardoor deze delen uit elkaar getrokken zijn. Het was ooit nodig om die splitsing te maken.
Nu is het tijd om beide delen van jezelf te omarmen. Het is ok om je te laten bewegen door tegenovergestelde innerlijke bewegingen. Het is prima dat je soms wel en soms juist niet geneigd bent om bepaalde delen van jezelf te laten zien.
Vind rust in het midden, zodat je in vrijheid je keuze maakt over wat je laat zien.

Stap 4: Geef ook anderen vrijheid
Je kunt nu waarschijnlijk al meer én in het midden blijven én je innerlijke bewogenheid waarnemen. Kun je anderen nu ook vrij laten om door jou bewogen te worden? Kun je accepteren dat een ander iets van jou wel of niet ziet? Kun je toestaan dat iemand wel of niet bewogen wordt door jou?

Wat je antwoord ook is, het is een goed antwoord. Het enige wat je hoeft te doen, is eerlijk en open te zijn.

Stap 5: Eerlijkheid boven ‘goedheid’
En, mocht het je nu niet lukken om anderen vrij te laten, kun je er dan ok mee zijn dat je hierin óók twee tegenovergestelde delen hebt? Eentje die bereid is om de ander vrij te laten en eentje die daartoe níet bereid is. Je kunt hier op dezelfde manier mee werken als met de twee tegenovergestelde delen rondom het thema ‘gezien worden’.

Belangrijke reminder: eerlijkheid en openheid leveren je meer op dan ‘goedheid’. Delen zijn juist ooit in je onbewuste terecht gekomen omdat ze ‘slecht’ of ‘onacceptabel’ waren. Haal de addertjes onder het gras van je bewuste wensen vandaan en ontdek dat je ook de (tot nu toe) onbewuste tegenroeiers kunt begrijpen en omarmen.

Goed om te weten
Heb je érgens last van, moeite mee of lijk je maar niet verder te komen met een bepaald thema? Dan zijn er steeds twee tegenovergestelde delen aan het werk in jezelf. Twee delen die niet met elkaar of met jou (jouw beeld van jezelf) door één deur lijken te kunnen. De methode die ik hierboven heb beschreven, kun je gebruiken voor alle ‘problemen’ met bewuste wensen en onbewuste tegenroeiers. Zoek altijd naar die twee delen en bekijk ze, voel ze, valideer ze. Begrijp ze allebei volledig.

Zodat jij in dat omvattende bewustzijn vanuit het midden kunt blijven waarnemen. Je hoeft niet meer meegesleurd te worden, helemaal één kant op. Je mag vanuit het vrije midden beide kanten zien en in die vrijheid de volgende stap nemen.

Leave a Comment